Aquest
fragment pertany a la pel·lícula Ciutadà
Kane (Citizen Kane. 1941, Orson
Wells). Concretament, mostra com el protagonista del film, Charles Foster Kane,
un magnat de la premsa nord-americana, discuteix amb la seva dona, una mala
cantant que, per culpa de diferents crítiques, vol abandonar la professió, fet
que no agrada al seu marit.
Precisament,
l’eix conductor de l’escena és una d’aquestes crítiques. Serà a partir
d’aquesta que podrem determinar el caràcter dels dos personatges. En primer
lloc, i a partir, principalment, de l’ambientació (tot de diaris escampats al
voltant de la muller de Kane), se’ns presenta una dona obsessionada i una mica
malalta, trastocada.
És,
potser, pel caràcter autoritari i gens escrupolós del seu home que la trobem en
aquesta deplorable situació. Aquesta característica del protagonista es fa
palesa mitjançant l’angulació. Si bé, durant la discussió, el predomini de plans
mitjos en els dos personatges no els diferencia, sí que ho fa el contrapicat
que enquadra l’home, i que li dóna un aire de superioritat; i el picat sobre la
dona, sotmesa a les ordres del seu marit.
Aquest aspecte el remarquen també, quan Kane s’apropa autoritàriament
a la seva dona en el final de l’escena, la il·luminació i el moviment de la
càmera. Pel que fa al primer aspecte, és important simbòlicament que l’ombra de
l’home tapi la dona i l’amagui, donant a entendre que aquesta queda totalment
condicionada per les decisions del personatge masculí. D’altra banda, trobem un
tràveling enrere i una panoràmica cap amunt que ens mostren Kane apropant-se, i
que realcen la superioritat de la seva figura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada