Aquest fragment
pertany a la pel·lícula The Matrix
(1999), dirigida per Larry i Andy Wachowski. Concretament, es tracta de l’escena
en la qual Morfeu ofereix a Neo la possibilitat de conèixer la veritat sobre
què és la Matrix.
La seqüència
comença amb un parell de plans generals descriptius (contrapicat i zenital,
respectivament) que situen l’escena en un gratacel en un dia de tempesta.
Seguidament, Neo puja per les escales de l’edifici, fet que es mostra amb un
angle zenital amb tràveling circular ascendent. És important aquí la banda sonora que,
representant una tempesta, dóna, a part d’un element d’ambientació, un cert
aire misteriós a la situació.
Després, Neo
entra a la cambra on l’espera Morfeu. Aquest personatge és presentat de manera
magistral amb un primer pla contrapicat que avança amb un tràveling d’apropament
acompanyat d’un potent tro de la tempesta, fet que li atorga una certa importància
i superioritat. A continuació, es comencen a utilitzar plans mitjos, més
narratius, per donar peu al diàleg dels dos personatges. És important destacar
que la banda sonora redueix el so ambient (la tempesta) i se centra en la
conversa dels dos protagonistes; i que Morfeu segueix en posició de
superioritat per mitjà del contrapicat.
Quan Morfeu seu
a la butaca, el contrapicat, però, desapareix definitivament i es comencen a
utilitzar primers plans alternant els diferents personatges segons les seves
intervencions en el diàleg, i focalitzant la nostra atenció segons la composició
en regla dels terços. A més, aquestes preses es combinen amb diferents plans
conjunt per relaxar el ritme d’enquadraments tan pròxims i donar estabilitat a
l’acció. És interessant la composició simètrica d’aquests plans que, d’alguna
manera, dóna unitat als dos personatges.
Finalment, quan
Morfeu ofereix les dues pastilles (blava i vermella) a Neo perquè n’esculli
una, s’utilitzen plans detall de les mateixes, i també un primeríssim primer
pla de Morfeu en les ulleres del qual podem veure reflectit Neo fent la tria. L’última
vegada que apareix aquest pla, el camp de visió és molt més reduït (s’apropa
més a les ulleres), de manera que es dóna a l’acció molta més força expressiva
i es crea neguit en l’espectador. També cal destacar que, quan Neo escull la
pastilla, se sent un tro que emfatitza aquesta acció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada