dilluns, 1 de desembre del 2014

Comentari d'un fragment de la pel·lícula "El nom de la rosa" ("Der Name der Rose". 1986, Jean-Jacques Annaud)


En la seqüència a comentar, la qual pertany a un fragment de la pel·lícula El nom de la rosa (Der Name der Rose. 1986, Jean-Jacques Annaud) i està dividida en dues escenes, hi podem veure com el protagonista, un jove monjo de l’edat mitjana, ha de decidir si marxar amb el seu mestre o quedar-se amb la noia que estima.

En la primera escena, la banda sonora hi pren una gran importància, presentant només un tema musical. A més, al principi, la successió de plans distants, amb els personatges mig esborrats per l’ambientació boirosa, ens crea una sensació d’intriga. Ara bé, aquesta es desfà quan els dos enamorats creuen les seves mirades esperant la decisió del noi. Aleshores, hi predominen els primers plans curts i molt expressius, en els quals la gestualitat esdevé de principal transcendència.

El moment culminant de l’acció, però, el trobem al final de l’escena, quan el noi decideix marxar amb el seu mestre i abandonar la noia. Aquí, la música arriba al seu punt àlgid amb un petit crescendo i es combinen plans sencers del noi marxant amb altres que presenten, un zoom enrere, la noia. Aquesta, pel moviment de la càmera i l’acció de la boira, que l’amaga, s’allunya metafòricament del seu estimat.

En canvi, el plantejament de la segona escena és totalment diferent. Hi trobem una única presa que, fent un contrapicat sobre el protagonista i el seu mestre emprenent el seu camí de marxa, va allunyant-se’n tot fent un zoom enrere per acabar amb un gran pla general del paisatge muntanyós. En aquest últim fragment, la importància no és només de la música, sinó també de la veu en off del protagonista, que narra el final de la seva història.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada